Wiadomości

10 pytań, które każdy senior powinien sobie zadać!

Dla każdego z nas zdrowie jest wartością najwyższą – jeśli go zabraknie, na nic nam dobra praca, sława, uznanie czy dobra materialne. Dlatego wspieramy swój organizm jak tylko możemy – od najmłodszych lat, aż do później starości. Faktem jest jednak, że właśnie podczas jesieni życia ludzie są zazwyczaj bardziej uwrażliwieni na punkcie zdrowia. Dlatego dziś przygotowaliśmy listę 10 pytań, na które osoby starsze powinny sobie szczerze odpowiedzieć, aby mieć pewność, że wszystko robią jak należy.

1. Czy znam swój stan zdrowia?

To pytanie na pozór banalne, ale w rzeczywistości wcale tak nie jest. Bo niby wiemy, jak się czujemy – a że czasem coś nas zaboli albo zakręci się w głowie – cóż, każdy tak ma, to na pewno nic poważnego! Tymczasem w pewnym wieku badania poszczególnych części ciała powinny na stałe wpisać się w nasz roczny harmonogram. Badajmy się, sprawdzajmy stan narządów, trzymajmy rękę na pulsie (dosłownie i w przenośni). Tylko wtedy będziemy w stanie odpowiednio wcześnie zareagować, gdy coś będzie nie tak.

2. Czy jako senior korzystam z przysługujących mi przywilejów?

To bardzo pojemna kategoria, które obejmuje zarówno pierwszeństwo w kolejkach w sklepie i specjalne miejsca siedzące w komunikacji miejskiej (tak, warto z nich korzystać – tak naprawdę nikt nie powinien nadmiernie forsować się, jeśli nie ma takiej konieczności), jak i chociażby darmowe leki lub niektóre badania. Jeśli chodzi o te ostatnie, warto zapytać o nie swojego lekarza rodzinnego. Czasem można sporo zaoszczędzić, dzięki specjalnym programom profilaktycznym, kierowanym właśnie do osób starszych.

3. Czy zażywam aktywności fizycznej?

Dziś już nikogo nie dziwi widok osoby starszej, która korzysta z siłowni „pod chmurką” lub uczestniczy w zajęciach fitness dedykowanych dla seniorów. Więc jaką ty masz wymówkę? Jeśli tylko pozwala ci na to stan zdrowia – ćwicz, adekwatnie do własnych możliwości. Nawet dłuższy spacer działa pozytywnie na układ krążenia.

4. Czy mam swoje hobby?

To wcale nie musi być kolekcjonowanie drogich przedmiotów lub zdobywanie górskich szczytów. Warto mieć coś, co z przyjemnością robimy regularnie – dla naszego umysłu nawet rozwiązywanie krzyżówek jest bardzo pozytywną rozrywką. Kiedy głowa i ciało są czymś zajęte, dłużej pozostają witalne.

5. Czy odpowiednio się odżywiam?

Dieta seniora powinna być bogata w tzw. „dobre tłuszcze” pochodzenia roślinnego lub te dostarczane za sprawą tłustych ryb morskich. Warto w niej również zwrócić uwagę na wapń, który jest ważny dla naszych kości. Poza tym niczym znaczącym nie różni się od zdrowej, zbilansowanej diety każdego człowieka. Dostarczanie odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych to podstawa zdrowia. A w starszym wieku, gdy potrawy nie smakują tak intensywnie jak dawniej i gdy sił potrzebnych do przyrządzenia posiłku ubywa, pokusa, by sięgnąć po coś mniej zdrowego, jest coraz większa. Jeśli masz wątpliwości odnośnie tego, co warto jeść, skonsultuj się ze swoim lekarzem lub z dietetykiem.

6. Czy odpowiednio się nawadniam?

Wypicie minimum 2-3 litrów płynów dziennie to absolutna podstawa. Seniorom zaleca się nawet nieco więcej dobowego nawodnienia, co jest o tyle trudne do osiągnięcia, że im jesteśmy starsi, tym słabiej odczuwamy pragnienie. Wiadomo jednak, że nasze ciała to w większości woda, więc jeśli mamy problem z regularnym piciem – nastawmy sobie przypomnienia na telefonie.

7. Czy korzystam z suplementów diety?

Nie zawsze jest to konieczne, jednak czasami warto uzupełnić normalną dietę wybranymi suplementami. Istnieją takie, które posiadają składniki skrupulatnie dobrane pod kątem osób starszych. Jednym z nich jest suplement diety Doppelherz aktiv Vital Tonik, który w swoim składzie zawiera między innymi wyciąg z liści melisy (wspomaga dobre samopoczucie i działa relaksująco) oraz wyciąg z owoców głogu (wspomaga czynności serca, pomaga zwiększyć dopływ tlenu i przyczynia się do poprawy krążenia obwodowego krwi oraz wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego).

Ponadto znajdziemy w nim:

• żelazo, które wraz z witaminami z grupy B (tiamina, ryboflawina, niacyna, kwas pantotenowy, kwas foliowy, witamina B6, B12 ) przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia;
• witaminę C (pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania naczyń krwionośnych oraz pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych);
• tiaminę, witaminy B6 i B12, niacynę, kwas pantotenowy i foliany (witaminy z grupy B), które pomagają w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych.

8. Czy dbam o odpowiednią ilość i jakość snu?

To prawda, że seniorzy zazwyczaj nie potrzebuję tylu godzin snu, co osoby w wieku produkcyjnym (choć oczywiście wszystko jest sprawą indywidualną), jednak nie zawsze chodzi tylko o długość, ale też jakość snu. Wyciszenie tuż przed pójściem spać, wywietrzenie sypialni, zgaszenie wszelkich źródeł światła (zwłaszcza niebieskiego, pochodzącego z ekranów) – to wszystko elementy, które pomogą nam dłużej spać i lepiej się zregenerować.

9. Czy utrzymuję kontakt z innymi ludźmi?

Niestety, często zdarza się tak, że osoby starsze z wiekiem zaczynają unikać kontaktów z sąsiadami czy znajomymi. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele – mniejsza mobilność, stan zdrowia, charakter domatora. Jednak warto od czasu do czasu wyjść z domu i porozmawiać z ludźmi – utrzymywanie więzi sąsiedzkich i rodzinnych pomaga zachować umysł w formie.

10. Czy unikam przeciążenia psychicznego?

Nerwowe sytuacje towarzyszą wszystkim ludziom – bez względu na wiek, czy status społeczny. Nie zawsze da się ich uniknąć, ale kiedy tylko jest to możliwe – należy to robić. Zamartwiasz się sprawami, na które nie masz wpływu? Bierzesz „na siebie” problemy innych? Starasz się pomóc wszystkim dookoła? Świata nie zbawisz, a być może przyszedł czas, by pomyśleć nieco o sobie i o własnym komforcie psychicznym, który przecież przekłada się na zdrowie organizmu.

Źródła:

B. Fajdek, A. Golnik: Modeling and simulation of human circulatory system. Międzyzdroje: IEEE, 2010.
B. Gołąb, W. Traczyk: Anatomia i fizjologia człowieka. Łódź: Ośrodek doradztwa i szkolenia Jaktorów, 1997.

http://www.izz.waw.pl/
https://www.cdc.gov/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.