Dieta Typ 1 Typ 2 Wiadomości

Czekolada sprzyja utracie wagi i poprawia samopoczucie

Gorzka czekolada w cukrzycy
Gorzka czekolada z wysoką zawartością kakao pomaga schudnąć

Choć wielu z nas zgodzi się z drugą częścią tego stwierdzenia, to pierwsza część brzmi jak coś żartu prima-aprilisowego.

Jak zwykle jednak – diabeł tkwi w szczegółach – mamy dobre wieści dla miłośników czekolady, ale tylko tej z wysoką zawartością kakao i spożywanej w towarzystwie diety niskowęglowodanowej.

W badania opublikowanych na łamach International Archives of Medicine niemieccy naukowcy dowodzą, że dieta niskowęglowodanowa w połączaniu z gorzką czekoladą z wysoką zawartością kakao wspomaga odchudzanie, zmniejsza ryzyko efektu jo-jo, a nawet poprawia profil lipidowy.

To dobre wieści dla cukrzyków każdego typu.

Dieta niskowęglowodanowa versus dieta czekoladowo-niskowęglowodanowa

Aby zbadać wpływ czekolady na efekty diety, naukowcy podzielili ochotników na trzy grupy

  • pierwsza grupa stosowała dietę nieskowęglowodanową,
  • druga stosowała dietę niskowęglowodanową oraz spożywała 42 gramy, czyli nieco mniej niż połowa tabliczki gorzkiej czekolady z 81% zawartością ziaren kakaowca.
  • Grupie trzeciej, kontrolnej polecono zaś kontynuować swoje dotychczasowe nawyki żywieniowe, bez jakichkolwiek ograniczeń.

Jednocześnie badacze pobrali próbki krwi i moczu, sprawdzili BMI uczestników badania, stosunek bioder to talii czyli wskaźnik WHR oraz zadali im pytania dotyczące ich subiektywnej oceny jakości życia. W trakcie eksperymentu uczestnicy zostali poproszeni o codzienne ważenie się.

Czekolada odchudza i uszczęśliwia

Wyniki były zaskakujące nawet dla samych naukowców. Okazało się, że ta grupa, która spożywała prawie połowę tabliczki czekolady dziennie, zanotowała najwyższą utratę wagi, spadek poziomu cholesterolu i trójglicerydów, białka w moczu, a ich szamoczecie psychiczne i fizyczne uległo znacznej poprawie w porównaniu z grupą kontrolną.

Pozytywne efekty nie nadeszły jednak od razu. Na pierwszym etapie badania to grupa niskowęglowodanowa (bez czekolady) zanotowała znaczny spadek masy ciała, zaś grupa niskowęglodwodanowo – czekoladowa zanotowała wzrost wagi.

Ale kiedy okres badawczy dobiegał końca, grupa niskowęglowodanowa przestała tracić wagę, a nawet nieco przybrała na wadze, zaś grupa czekoladowa zaczęła tracić więcej kilogramów. Na końcu eksperymentu to grupa czekoladowo-niskoweglowodanowa straciła najwięcej na wadze.

Okazuje się więc, że kakao sprzyja długoterminowej utarcie wagi i zapobiega efektowi jo-jo, co jest jednym z największych problemów diet odchudzających.

Co więcej, osoby na diecie węglowodanowo-czekoladowej doświadczyli poprawy samopoczucia psychicznego i fizycznego – ich ogólny poziom zmęczenia zmalał, zmalały bóle i zawroty głowy.

Warto jednak wspomnieć, że grupa spożywająca tylko dietę niskowęglowodanową również zanotowała szereg pozytywnych skutków, spadła ich męczliwość czy też ochota na drzemki w ciągu dnia.

Interesujące wyniki zaobserwowano w grupie, której nie narzucono żadnych ograniczeń i pozwolono jeść według własnego uznania – ich waga wzrosła. Co pokazuje, że ‘normalne’ nawyki żywieniowe wielu z nas prowadzą do wzrostu masy ciała.

Białko we krwi

Jednym z ciekawych efektów diety nieskoweglowodanowej połączonej z czekoladą był spadek zawartości albuminy (białka) w moczu. W omawianym badaniu ilość albuminy wzrosła jedynie o 1/6 w porównaniu z wynikiem wyjściowym u osób stosujących dietę czekoladową. Okazuje się więc, że spożycie gorzkiej czekolady chroni przez wysokim białkiem w moczu, jako skutkiem ubocznym diety nieskowęglowodanowej.

Wnioski dla cukrzyków

Badania dowiodły, że czekolada, czy też ziarna kakaowca, zawierają substancje biochemiczne, które wspomagają utratę masy ciała i wpływają na utrzymanie efektów odchudzania dużo dłużej. Co więcej, zmniejszają poziom cholesterolu i trójglicerydów.

Serce i układ krwionośny są bardzo wrażliwe u diabetyków, więc dobroczynne działanie czekolady powinno ucieszyć diabetyków każdego typu. Ważne jednak, aby wybierać gorzką czekoladę, z wysoka zawartością kakao, bez dodatku cukru i emulgatorów.

Źródło: Chocolate with high cocoa content as a weight-loss accelerator

Monika Ostrowska

UkończyłaM Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych na Uniwersytecie Warszawskim oraz studia podyplomowe w Londynie. Od czasu poślubienia diabetyka typu 1, cukrzyca i jej zagadnienia stały się moją największą pasją. Każdą wolną chwilę spędzam na pogłębianiu wiedzy o biologii cukrzycy.

Uważam, że o cukrzycy mówi się stanowczo za mało, a wiedza o niej powinna być popularyzowana, w zwłaszcza w szkołach. Szczególnie interesują mnie zaganiania z zakresu dietoterapii i dietetyki, a także nowoczesne metody leczenia cukrzycy. Śledzę wszystkie najnowsze doniesienia z zakresu badań nad komórkami macierzystymi, przeszczepami oraz terapiami lekowymi.

W Cukrzyca Polska odpowiadam za wiadomości, zwłaszcza z zakresu cukrzycy typu 1, a także za marketing i komunikację.

W czasie wolnym lubię biegać oraz czytać.

Przejdź do strony z pozostałymi autorami portalu Cukrzyca Polska.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.