dieta-wegetarianska-cukrzyca

Jadłospis – dieta wegetariańska w cukrzycy

dieta-wegetarianska-cukrzyca
Dieta wegetariańska może pomóc wyrównać cukrzycę

Dieta wegetariańska to sposób żywienia wykluczający spożycie mięsa, ryb i owoców morza. Jeśli Ty również wybrałeś taki styl odżywiania i chcesz wiedzieć jak pogodzić go z prawidłowym żywieniem w cukrzycy, możesz pobrać za darmo siedmiodniowy jadłospis przygotowany specjalnie przez Cukrzyca Polska.

Aby pobrać jadłospis, zarejestruj się lub zaloguj na naszym portalu. Po rejestracji, będziesz mieć dostęp do wszystkich darmowych materiałów i diet. Rejestracja i jadłospisy są całkowicie bezpłatne.

Jadłospis w diecie wegetariańskiej
Pobierz darmowy, 7-dniowy jadłospis w diecie wegetariańskiej.
150x120 laptop

Jadłospis wegetariański w cukrzycy przygotowany został przez dietetyk Sonię Walla, która jest również jednym z autorów portalu Cukrzyca Polska.

Dla kogo jest ten jadłospis?

Jadłospis dedykowany jest osobom zmagającym się z cukrzycą, którzy z różnych względów przeszli na dietę eliminującą mięso, ryby i owoce morza. Z pewnością będzie też przydatny dla wegetarian, którzy poszukują nowych inspiracji kulinarnych i chcą wiedzieć, czy ich dotychczasowe żywienie było optymalne.

Proponowany jadłospis będzie też ciekawą alternatywą dla miłośników mięs, którzy chcą spróbować innego niż dotychczas żywienia, ale nie wiedzą jak powinna wyglądać dieta wegetariańska. Z siedmiodniowej inspiracji żywieniowej mogą skorzystać również osoby na diecie bezglutenowej, które chcą wyeliminować z diety mięso.

Dieta wegetariańska w cukrzycy

Jadłospis zaplanowany został na siedem dni – każdy z nich zawiera trzy główne posiłki i przekąskę. Średnia kaloryczność jadłospisu to 1800kcal. Aby ułatwić wdrożenie diety, przy każdym daniu podana została jego kaloryczność, zawartość białek, tłuszczów, węglowodanów oraz Wymienniki Węglowodanowe (WW) i białkowo-tłuszczowe (WBT). Wymienione wartości odżywcze ze wszystkich posiłków danego dnia są również podsumowane pod koniec danego dnia, by łatwo oszacować ich dzienne spożycie.

Te informacje z pewnością okażą się bardzo przydatne szczególnie dla osób stosujących insulinoterapię, które zmuszone są modyfikować dawkę insuliny stosowanie do ilości spożytych węglowodanów.

Dla urozmaicenia można zamieniać poszczególne posiłki między sobą lub eksperymentować z dodatkami do dań, należy jednak pamiętać o możliwej zmianie wartości odżywczych (w tym kalorii i ilości węglowodanów) związanej z tymi modyfikacjami.

Sposób przygotowania poszczególnych dań został opisany w sposób prosty i dokładny, a same posiłki nie są trudne w wykonaniu, nie powinny więc sprawić kłopotu nawet osobom o niewielkich zdolnościach kulinarnych.

Niektóre dania pojawiają się w dwóch porcjach, co oszczędza czas i sprawia, że dieta nie jest bardzo pracochłonna.

Na końcu jadłospisu znajduje się lista zakupów wszystkich produktów użytych w proponowanym zestawieniu posiłków. Lista ta znacznie ułatwia przygotowanie do rozpoczęcia diety i umożliwia jej dobre zaplanowanie.

Składniki diety

W jadłospisie wegetariańskim zostały wykluczone wszystkie rodzaje mięs, ryb i owoców morza. Jako alternatywne źródła białka wykorzystano tofu, białko sojowe,  jaja, nabiał, nasiona roślin strączkowych i inne, roślinne źródła protein.

Tłuszcze obecne w jadłospisie to w większości te nienasycone, zawarte w awokado, oliwie z oliwek, oliwkach i orzechach. Inne rodzaje kwasów tłuszczowych to te zawarte w jajach i oleju kokosowym. W proponowanej diecie występują głównie węglowodany złożone, pochodzące ze zbóż naturalnie bezglutenowych, warzyw skrobiowych i nieskrobiowych.

Uwagi do jadłospisu

Pamiętaj o możliwej konieczności zmodyfikowania dawek insuliny w stosunku do ilości węglowodanów podanych w jadłospisie. Ilość białek, tłuszczy i węglowodanów jest ilością sugerowaną – być może w Twoim przypadku istnieje konieczność zmodyfikowania ilości poszczególnych makroskładników.

Jeśli masz celiakię, kupuj produkty zbożowe z logo zielonego kłosa (logo produktów bezglutenowych). Jeśli któryś z użytych w jadłospisie składników jest przez Ciebie nietolerowany (np. Masz alergię na orzechy, białko mleka, soję, silną nietolerancję laktozy) pamiętaj o eliminacji tych składników z diety. Pamiętaj, że dieta wegetariańska może wymagać suplementacji witaminą B12 i D3 – skonsultuj tę kwestię z lekarzem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.