Ćwiczenia fizyczne Typ 1 Typ 2 Wiadomości

Intensywne ćwiczenia skuteczniej poprawiają tolerancje glukozy niż powolna gimnastyka

Każdy wie, że gimnastyka jest kluczem do walki z nadwagą. Okazuje się jednak, że to intensywny trening niesie za sobą dodatkowe korzyści w porównaniu z innymi formami ćwiczeń- obniża poziom cukru we krwi, poprawia tolerancję glukozy i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca i zawałów. Takie wyniki badań opublikowano na łamach Annals of Internal Medicine.

Co ciekawe jednak, intensywność ćwiczeń nie ma wpływu na szybkość  i skuteczność odchudzania.

Ćwiczenia szybkie i intensywne czy długie ale powolne?

W badaniu brało udział 300 otyłych kobiet i mężczyzn. Podzielono ich na cztery niemal jednakowo liczebne grupy. Pierwsza grupa nie wykonywała ćwiczeń, druga – gimnastykowała się niewiele i mało intensywnie, trzecia – wykonywała dużo ćwiczeń, ale mało intensywnych ćwiczeń, a czwarta poddawana było intensywnemu, ale krótszemu treningowi.

Ćwiczenia wykonywano pięć razy w tygodniu. Po sześciu miesiącach okazało się, że choć u wszystkich tych, którzy się gimnastykowali, zauważono podobny poziom utraty wagi (spadek 5-6 procent masy ciała) i podobny poziom zmniejszenia obwodu talii (od 4 do 5 centymetrów), to grupa w której trening był intensywny, wykazała najlepszą tolerancje glukozy 2 h po posiłku.

Intensywny trening, to trening w którym kobiety spalały 360 kcl a mężczyźni 600 kcl, a zużycie tlenu było na wysokości 75%.

Intensywny ale powolny trening to trening w którym kobiety spalały 360 kcl a mężczyźni 600 kcl, ale zużycie tlenu wynosiło 50%

Zaś grupa trzecia spalała 180 kcl/kobiety i 300 kcl mężczyźni przy spożyciu tlenu na poziomie 50%

Jak intensywny trening wpływa na tolerancję glukozy?

Pacjenci, którzy gimnastykowali się intensywniej, uzyskali lepsze wyniki tolerancji glukozy- zaobserwowano u nich 9 procentową poprawę tolerancji glukozy, natomiast u osób, które gimnastykowały się mniej intensywnie, poprawa była niewielka.

‘To największe odkrycie przeprowadzonych badań’ -podsumowują autorzy.

Twierdzeniu, że mało intensywny trening nie poprawia tolerancji glukozy zaprzecza jednak American Diabetes Association, która sugeruje, że mało intensywne gimnastykowanie się przez 2,5 godziny w tygodniu, poza niewielką utratą masy ciała, również poprawia glikemię.

Intensywne ćwiczenia a choroby serca

W grupie wykonującej bardzo intensywne ćwiczenia zauważono ponadto największy wzrost sprawności krążeniowej (o 19,

Intensywne ćwiczenia fizyczne w cukrzycy
Intensywne ćwiczenia fizyczne wpływają pozytywnie na tolerancję glukozy

6 % ). A to oznacza, że intensywna gimnastyka redukuje ryzyko wystąpienia chorób serca i zawałów o 30-40 procent. W grupach wykonujących mało intensywnie ćwiczenia ryzyko wystąpienia chorób serca zmniejszyło się ‘tylko’ o 15-20 procent.

‘Zwiększenie intensywności treningu nie powinno stanowić trudności’ – twierdzi autor badania Robert Ross, naukowiec w Queen University w Kingston, Ontario  ‘Wystarczy zwiększyć nachylenie podczas marszu po bieżni aby zwiększyć wysiłek’

Warto jednak pamiętać, że każda aktywność fizyczna jest korzystna dla zdrowia, a intensywność ćwiczeń należy dostosować do indywidualnych możliwości.

Żródło: Effects of Exercise Amount and Intensity on Abdominal Obesity and Glucose Tolerance in Obese Adults: A Randomized Trial

Monika Ostrowska

UkończyłaM Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych na Uniwersytecie Warszawskim oraz studia podyplomowe w Londynie. Od czasu poślubienia diabetyka typu 1, cukrzyca i jej zagadnienia stały się moją największą pasją. Każdą wolną chwilę spędzam na pogłębianiu wiedzy o biologii cukrzycy.

Uważam, że o cukrzycy mówi się stanowczo za mało, a wiedza o niej powinna być popularyzowana, w zwłaszcza w szkołach. Szczególnie interesują mnie zaganiania z zakresu dietoterapii i dietetyki, a także nowoczesne metody leczenia cukrzycy. Śledzę wszystkie najnowsze doniesienia z zakresu badań nad komórkami macierzystymi, przeszczepami oraz terapiami lekowymi.

W Cukrzyca Polska odpowiadam za wiadomości, zwłaszcza z zakresu cukrzycy typu 1, a także za marketing i komunikację.

W czasie wolnym lubię biegać oraz czytać.

Przejdź do strony z pozostałymi autorami portalu Cukrzyca Polska.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.