Wiadomości

Rodzaje witamin i ich rola w organizmie – poradnik

Witaminy pomagają ludzkiemu organizmowi prawidłowo funkcjonować. Wyróżnia się 13 kluczowych witamin, które są niezbędne w codziennej diecie.

Każda spełnia inną rolę i występuje w odmiennych produktach, w różnej ilości. Niedobór witamin może powodować różne zaburzenia. Aby uzupełnić brak konkretnych składników, pacjenci sięgają po suplementy witaminowe. Jaka jest ich rola?

Witamina A

Najczęściej spotykane na rynku suplementy zawierają witaminy A, B, C, D, E. Ta pierwsza, czyli witamina A znana jest ze swych przeciwutleniających właściwości, chroniąc przed wolnymi rodnikami. Odgrywa dużą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu narządu wzroku i regeneracji komórek.

W związku z niedoborem witaminy A mogą pojawiać się takie objawy jak: wypadanie włosów, wysychanie rogówki oka, pogorszenie widzenia o zmroku czy trądzik. W przypadku ograniczonej podaży tej witaminy można ją nabyć na liki24.pl. To platforma, oferująca zakup leków i innych wyrobów medycznych oraz kosmetycznych sponad 1000 polskich aptek w najlepszych cenach.

Na liki24.pl można nabyć nie tylko samą witaminę A, ale również preparaty, które uzupełnione są o inne minerały i związki. Jednak, by zaniechać niedoborom witamin i zadbać o prawidłowe funkcjonowanie organizmu najważniejsza jest optymalna dieta. W jakich produktach występuje witamina A?

  • mleko
  • ser żółty
  • marchew
  • dynia
  • jaja
  • wątróbka
  • papryka.

Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B w odróżnieniu od witaminy A (rozpuszczalnej w tłuszczach) są rozpuszczalne w wodzie. Pełnią istotną rolę w zachowaniu zdrowia. Niacyna, kwas foliowy, kwas pantotenowy, biotyna – to tylko niektóre z nazw, za którymi kryją się witaminy z grupy B, a wśród nich B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 czy B12.

Jednymi z najczęściej przyjmowanych są witamina B12, B6 czy B1. Z kolei dla kobiet w ciąży szczególnie ważna jest witamina B9, czyli kwas foliowy. Witaminy z grupy B uczestniczą w metabolizmie węglowodanów, mają wpływ na stan skóry i paznokci, a także funkcjonowanie układu nerwowego oraz funkcje poznawcze.

Niedobór witamin z grupy B może objawiać się zaburzeniami działania układu nerwowego, anemią, wypadaniem włosów, czy ogólnym osłabieniem. W przypadku braku odpowiedniej podaży pomocne mogą okazać się preparaty apteczne z witaminami z grupy B lub nawet kompleks witamin B. W jakich produktach występują witaminy z grupy B?

  • mięso wieprzowe
  • wątróbka
  • jaja
  • orzechy
  • ryby
  • fasola
  • soja
  • groch
  • banany
  • morele
  • brukselka.

Witamina C

Witamina C jest jedną z najczęściej suplementowanych witamin. Największą popularnością cieszy się w okresie jesienno-zimowym, gdy jesteśmy bardziej narażeni na infekcje. Witamina C na ogół kojarzy się ze wzmacnianiem odporności, jednak to nie jej jedyna zaleta. Tzw. kwas askorbinowy bierze udział w metabolizmie tłuszczów, cholesterolu i kwasów żółciowych, a także działa niszcząco na wolne rodniki.

Tabletki z witaminą C zaleca się stosować w zapobiegawczo przed szkorbutem lub w zespołach upośledzonego wchłaniania. Niemniej nieodpowiednia dieta również może spowodować niedobór tego związku. Poza suplementami witaminę C można odnaleźć naturalnie w:

  • kiszonej kapuście
  • papryce
  • kiwi
  • cytrusach
  • brukselce
  • czarnej porzeczce.

Witamina D

Z kolei witamina D jest powszechnie znana jako witamina na kości, stawy i zęby. To dlatego, że reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową, niwelując ryzyko pojawienia się m.in. osteoporozy. Ponadto odgrywa dużą rolę w układzie immunologicznym, zapobiegając rozwojowi infekcji. W wielu chorobach niedobór witaminy D uniemożliwia prawidłowe leczenie. Dlatego bardzo ważne jest określenie jej stężenia przy m.in. osteoporozie, osteomalacji, nadczynności przytarczyc, przewlekłej chorobie nerek, niewydolności wątroby czy otyłości. W jakich produktach występuje witamina D?

  • mleko
  • żółtka jaj
  • śledzie
  • makrela
  • dorsz
  • łosoś
  • promieniowanie słoneczne.

Witamina E

Witamina E znana jest jako silny przeciwutleniacz. Ma właściwości antyoksydacyjne i niszczy wolne rodniki. Z racji tego, że opóźnia procesy starzenia się, nazywana jest czasami witaminą młodości. Ponadto wspomaga utrzymanie prawidłowej krzepliwości krwi, obniża poziom tzw. złego cholesterolu i korzystnie wpływa na wzrok.

Objawami niedoboru witaminy E mogą być: rozdrażnienie, anemia, wypadanie włosów, problemy z koncentracją, bolesność mięśni. Aby je uzupełnić, należy zadbać o odpowiednią dietę, która dostarczy właściwych proporcji witaminy E. Dla dzieci zalecana dzienna dawka to 6 mg. Dla dorosłych 8-15 mg. Większe zapotrzebowanie na witaminę E mają kobiety w ciąży (15-19 mg) oraz seniorzy 20-50 mg. W jakich produktach występuje witamina E?

  • migdały
  • orzechy laskowe
  • kiełki
  • szpinak
  • papryka
  • brokuł
  • otręby pszenne
  • olej słonecznikowy
  • nasiona słonecznika
  • tuńczyk
  • łosoś
  • dynia.

Hiperwitaminoza – objawy

Stosując bogatą w warzywa i owoce różnorodną dietę, można w naturalny sposób dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników. Każdy w zależności od płci, wieku oraz stylu życia i aktywności będzie miał nieco inne zapotrzebowanie.

Sięgając po suplementy z witaminami, warto zachować zdrowy rozsądek i stosować się do zaleceń producenta, gdyż można doprowadzić do hiperwitaminozy – czyli ich nadmiaru. Za duża ilość witamin również może szkodzić, powodując nadpobudliwość, bóle głowy, zaburzenia przewodu pokarmowego, nudności czy biegunkę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.