Ćwiczenia fizyczne Przyczyny i czynniki ryzyka Typ 2 Wiadomości

Post, dieta ketogenicza oraz ćwiczenia mogą zapobiegać i leczyć chorobę Alzheimera i cukrzycę typu 2

Dieta niskowęglowodanowa redukuje stany zapalne i zapobiega cukrzycy typu 2 i chorobie Alzheimera

Naukowcy z Yale School of Medicine pokazali, że post i dieta mają działanie przeciwzapalne, które może zapobiec powstaniu szeregu zaburzeń, takich jak cukrzyca typu 2, miażdżyca tętnic i choroba Alzheimera. Okazuje się, że kiedy w naszym organizmie znajduje się niski poziom glukozy, organizm produkuje związek o nazwie BHB, które z kolei zmniejsza stan zapalny organizmu.

A to stan zapalny leżu u podłoża cukrzycy typu 2, Alzheimera, miażdżycy i innych schorzeń (choroba Hashimoto).

BHB hamuje białko wywołujące stan zapalny

W swoim badaniu, opublikowanym na łamach Nature Medicine, specjaliści opisali związek beta-hydroksymaślanu (BHB), którego obecność hamuje bezpośrednio białko NLRP3b. Białko NLRP3b należący do grupy białek wywołujących stany zapalne w organizmie. NLRP3b napędza reakcję zapalną w różnych zaburzeniach, w tym w chorobach autoimmunologicznych, m.in. w cukrzycy typu 2, w chorobie Alzheimera, w miażdżycy tętnic czy w chorobie Hashimoto

Okazuje się, że białko BHB produkowane jest przez organizm podczas postu, intensywnej gimnastyki, surowego ograniczenia kalorii lub niskowęglowodanowej diety ketogenicznej.

Vishwa Deep Dixit, profesor w Zakładzie Medycyny porównawczej na Yale powiedział, że wiadomo było że dieta i ograniczenie kalorii zmniejszają stan zapalny w organizmie, ale nie było jasne, czemu tak się dzieje.

Post i dieta ketogenicza redukują stan zapalny

Zespół badaczy wprowadził związek BHB do organizmów myszy, które chorowały na choroby wywołane NLPR3b (m.in. cukrzyca typu 2, Alzhaimer oraz miażdżyca). Okazało się, że kiedy związek BHB był obecny w organizmie, zmniejszył się wówczas stan zapalny organizmu, a objawy chorób uległy osłabieniu.

Ponadto, u tych myszy, które poddawano ketogenicznej diecie, która powoduje podwyższenie stężenia BHB we krwi, stan zapalny również uległ zmniejszeniu. Naukowcy wysnuli więc wniosek że stan zapalny ulega zmniejszeniu na skutek wyższego poziomu BHB we krwi.

Dieta ketogenicza to dieta o zerowej zawartości węglowodanów, w trakcie które organizm czerpie energie wyłącznie ze tłuszczy i białek. Podczas takiej diety w organizmie są produkowane ciała ketonowe.

Naukowcy skupili się na tym, jak makrofagi (wyspecjalizowane komórki układu immunologicznego wywołujące stan zapalny) reagują na ciała ketonowe oraz czy taka reakcja wpływa na wyżej wspomnianą grupę białek wywołujących zapalenie.

-Nasze wyniki sugerują, że endogenne metabolity, takie jak BHB, które są produkowane podczas gdy we krwi jest niewielki poziom glukozy – czyli podczas diety niskowęglowodanowej, niskokalorycznej, postu lub podczas intensywnej gimnastyki, mogą obniżyć NLRP3 i stan zapalny- podsumował Dixit.

Monika Ostrowska

UkończyłaM Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych na Uniwersytecie Warszawskim oraz studia podyplomowe w Londynie. Od czasu poślubienia diabetyka typu 1, cukrzyca i jej zagadnienia stały się moją największą pasją. Każdą wolną chwilę spędzam na pogłębianiu wiedzy o biologii cukrzycy.

Uważam, że o cukrzycy mówi się stanowczo za mało, a wiedza o niej powinna być popularyzowana, w zwłaszcza w szkołach. Szczególnie interesują mnie zaganiania z zakresu dietoterapii i dietetyki, a także nowoczesne metody leczenia cukrzycy. Śledzę wszystkie najnowsze doniesienia z zakresu badań nad komórkami macierzystymi, przeszczepami oraz terapiami lekowymi.

W Cukrzyca Polska odpowiadam za wiadomości, zwłaszcza z zakresu cukrzycy typu 1, a także za marketing i komunikację.

W czasie wolnym lubię biegać oraz czytać.

Przejdź do strony z pozostałymi autorami portalu Cukrzyca Polska.