Dieta cukrzycowa w ciąży pomaga wyrównać glikemię w ciąży

Dieta w cukrzycy ciążowej

Dieta cukrzycowa w ciąży to główny element leczenia cukrzycy ciążowej.

Jeśli zdiagnozowano u Ciebie cukrzycę ciążową, zapewne masz wiele pytań, zwłaszcza dotyczących tego co i jak jeść, aby choroba nie miała wpływu na ciebie i Twoje dziecko. Przede wszystkim – nie martw się. Choć cukrzyca ciążową jest poważnym schorzeniem, jeśli jest dobrze leczona, nie stanowi zagrożenia dla rozwoju ciąży.

Dieta cukrzycowa w ciąży pomaga wyrównać glikemię w ciąży
Dieta cukrzycowa w ciąży powinna zawierać kaszę jaglaną

Dieta w cukrzycy ciążowej – cel

Głównym celem diety w cukrzycy ciążowej jest utrzymanie glikemii w ramach zalecanych norm. Zbyt wysoki poziom cukru we krwi szkodzi Tobie jak i rozwijającemu się dziecku. Ważna jest też kontrola masy ciała. Im większa waga, tym większy problem z wrażliwością na insulinę, a to z kolei podwyższa poziom cukru we krwi i cukrzyca jest trudniejsza do kontroli. Insulinooporność bowiem utrudnia kontrole cukrzycy ciążowej.

Właściwa dieta pozwoli Ci uniknąć dwóch głównych sytuacji związanych z cukrzycą – hipoglikemii i hiperglikemii.

Większość przypadków cukrzycy ciążowej jest leczonych dietą oraz ćwiczeniami, więc ryzyko takich powikłań jak hipoglikemia jest niewielkie. Ale te z nas, które wymagają leczenia insuliną,powinny uważać na hipoglikemię. Hipoglikemia jak i hiperglikemia w ciąży mają negatywny wpływ na rozwój płodu.

Ile jeść w cukrzycy ciążowej?

Jeśli cierpisz na cukrzycę ciążową, staraj się zjadać między 1.800kcl- 1.900 kcl dziennie. Tak ilość kalorii uchroni przed nadmiernym wzrostem masy ciała.

Ilość kalorii powinnaś podzielić na 5-7 małych posiłków dziennie. Mniejsze posiłki zminimalizują wzrost glikemii po posiłkowej, a częstotliwość uchroni Cię przed nadmiernym spadkiem poziomu cukru we krwi między posiłkami.

Co jeść?

Spożywaj produkty nieoczyszczone i nieprzetworzone – warzywa, chudy drób, tłuszcze roślinne, takie jak oliwa z oliwek i olej lniany. Zapomnij o białym pieczywie, słodkich bułkach, produktach przetworzonych, gotowych, mrożonych, napojach gazowanych oraz zrezygnuj z cukru. Jedz chude białko, takie jak kurczak bez skóry, ryby – tłuste morskie ryby są najlepsze. Jedz jak największej warzyw i surówek. Jedz jaja, zwłaszcza gotowane na miękko i na twardo – nie podwyższają glikemii, a sycą i są pożywne.

Uważaj na nabiał – może podnosić glikemię, zwłaszcza rano. Jeśli zauważysz, że po białej kawie masz wysoki cukier – zrezygnuj z mleka i jego przetworów o poranku.

Z węglowodanów wybieraj pełnoziarnisty ryż, kaszę jaglaną, kaszę gryczaną, amarantus, otręby. Są to produkty, które będą powoli uwalniały energię, nie wywołują dużego skoku glikemii.

Więcej znajdziesz w naszej darmowej książęce ‘Dieta cukrzycowa w ciąży’ Zapisz się na newsletter aby pobrać książeczkę na temat diety w cukrzycy ciążowej oraz 7 dniową dietę w cukrzycy ciążowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.