Dieta w cukrzycy typu 1 - zupa pomidorowa

Dieta w cukrzycy typu 1

Dieta w cukrzycy typu 1 - zupa pomidorowa
Dieta w cukrzycy typu 1 wymaga liczenia węglowodanów

Ostatnie dziesięciolecia dały osobom z cukrzycą typu 1 sporo swobody w doborze diety. Chociaż nowoczesne insuliny pozwalają na większą dowolność jedzenia niż przed laty, istnieją ograniczenia wyznaczane przez poziom cukru, przed którymi nie można uciec.

Nie ma jednej, sztywnej diety, jaką każdy powinien stosować. Czy jest dieta wegetariańska, dieta paleo czy inna, to zależy od indywidualnej sytuacji i upodobań. Dieta w cukrzycy typu 1 powinna być tak dobrana aby ułatwiała kontrolę choroby – pozwalała regulować poziom glukozy we krwi i niwelować uczucie głodu między posiłkami.

Osoby z cukrzycą typu 1 są narażone na przybieranie na wadze, dlatego dieta w cukrzycy typu 1 powinna być stosowana zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania.

Czy mogę jeść to, co chcę?

Gdy szybko działająca insulina stała się powszechnie dostępna, zmienił się sposób patrzenia na dietę stosowaną przy cukrzycy typu 1. Lekarze uważali, że przyjmowanie szybko działającej insuliny pozwoli pacjentom z cukrzycą typu 1 na swobodę w odżywianiu, tak długo, jak dieta była zrównoważona z odpowiednią ilością insuliny.

W rzeczywistości takie praktyki doprowadziły do gorszej kontroli choroby i złych wyników HbA1c u osób z cukrzycą typu 1. Choć szybko działająca insulina działa szybciej niż “zwykła” insuliny, nie działa ona tak samo jako insulina wydzielana przez osoby zdrowe.

Z tego powodu zalecamy, żeby osoby z cukrzycą typu 1 dobierały takie produkty, którym poziom cukru może sprostać.

Wymienniki węglowodanowe

Naucz się, jak oszacować, jaka ilość węglowodanów znajduje się w spożywanych przez Ciebie produktach. To kluczowa umiejętność w kontroli cukrzycy typu 1. Węglowodany mają duże znaczenie w utrzymaniu odpowiedniego poziomu glukozy we krwi.

Pacjenci stosujący pompy insulinowe mogą lepiej poprawić kontrolę cukrzycy przy użyciu wymienników białkowo-tłuszczowych (WBT).

Jaką ilość węglowodanów spożywać?

Osiągnięcie szczytowej aktywności nawet przez szybko działającą insulinę trwa około godziny. To oznacza, że podczas posiłków przyjmowanie dużej ilości węglowodanów prowadzi do zwiększenia poziomów glukozy we krwi znacznie powyżej 200 mg / dl, i nie obniży się do normalnego poziomu przez co najmniej 3 godziny po posiłku.

Większość z nas pogodziło się z tą z sytuacją. Jest jednak możliwe, aby zmniejszyć wysoki poziom glukozy we krwi po posiłku i skrócić jego występowanie poprzez ograniczenie ilości węglowodanów w posiłkach.

Z drugiej strony zbytnie zmniejszenie węglowodanów może prowadzić do hipoglikemii po posiłkach lub wysokich poziomów cukru nawet do około 3 do 5 godzin po posiłku, jeśli brak węglowodanów został zastąpiony dodatkową porcją białka lub tłuszczu. Stosując pompę możesz temu zapobiec korzystając z WBT. Stosując peny, będziesz musiał zrobić ‘zastrzyk proteinowy’ 2h po posiłku.

Ostrzeżenie: redukcja węglowodanów w posiłkach powinna być stosowana tylko wtedy, gdy dostosujemy dawkę insuliny. Aby zapobiec powstawaniu hipoglikemii takie działanie powinno być wspierane przez regularne badania poziomu glukozy we krwi. Jeśli nie jesteś pewny jak dostosować dawki insuliny, lekarz będzie w stanie doradzić, jak to zrobić bez szkody dla zdrowia.

Mniejsze porcje słodyczy i rzadziej

To najbardziej oczywista reguła. Zasada nie wyklucza spożywania słodyczy, ale podkreśla, że ilość i czas ich działania są ważne w kontroli cukrzycy.

Kłopot polega na tym, że ulegając pokusie słodkości, przyjemność jest krótkotrwała, natomiast konsekwencje mogą być odczuwalne bardzo długo. Wysoki poziom cukru może utrzymywać się do kilku godzin.

Jeśli zjadłeś już bogaty w węglowodany posiłek, najlepiej jest zrezygnować z deseru. Jeśli nie możesz się powstrzymać, zaserwuj sobie mniejszą porcję. Delektuj się każdym kęsem.

Podczas spożywania deserów ubogich w węglowodany, można cieszyć się większą swobodą. Jagody ze śmietaną, na przykład, to deser, który nie podniesie zbytnio poziomu glukozy.

Unikaj przetworzonej żywności i fast foodów

Przetworzona żywność i fast foody mają wysoką kaloryczność, ale ich wpływ na uczucie sytości jest niewielki. Między innymi też dlatego prowadzi do podjadania między posiłkami. Ten rodzaj jedzenia ma duży większy wpływ na wzrost poziomu cukru we krwi, niż jedzenie przygotowane w domu.

Przy “wysokim cukrze” unikaj przekąsek

Problem z wysokim poziomem cukru jest taki, że może potęgować uczucie głodu i zachęcać do sięgania po przekąski. Z tego powodu zrób badanie poziomu cukru glukometrem, zanim sięgniesz po przekąskę. Jeśli poziom cukru jest wysoki, jedzenie sprawi, że stężenie cukru podniesie się i jeszcze bardziej zacznie doskwierać ci głód.

Lepiej odczekać, aż poziom cukru obniży się. Może w tym pomóc choćby 15-minutowy spacer.

Jeśli stężenie glukozy we krwi jest bardzo wysokie, można rozważyć podanie korekcyjnej dawki insuliny. Musisz się jednak upewnić, że twój lekarz nie ma przeciwwskazań odnośnie podawania dawek korekcyjnych.

Pamiętaj, że insulina szybkodziałająca jest zwykle aktywna w organizmie przez około 4 godziny. Warto o tym pamiętać, gdyż kolejna dawka insuliny zbyt szybko może doprowadzić do hipoglikemii.

Nie przyzwyczajaj się do przejadania

Duże, wysoko kaloryczne posiłki bywają bardzo trudne do kontroli, co często prowadzi do wysokiego poziomu cukru we krwi występującego przez kilka godzin. Spożywanie obfitego posiłku okazjonalnie nie powinno za bardzo zaszkodzić kontroli glikemii, ale regularne przejadanie się -owszem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.