Przyczyny hipoglikemii - insulina

Hipoglikemia – przyczyny, co powoduje niedocukrzenie?

Przyczyny hipoglikemii - insulina
Przyczyny hipoglikemii to nadmiar insuliny we krwi i niedobór glukozy

Zbyt niski poziom glukozy we krwi (hipoglikemia) jest częstym problemem diabetyków przyjmujących pewne leki, a mianowicie insulinę, pochodne sulfonylomocznika i glinidy.

Jeśli potrafisz zidentyfikować, co u Ciebie wywołuje objawy hipoglikemii, możesz podjąć kroki zaradcze, które pomogą Ci uniknąć spadków cukru w przyszłości i uchronią przed nieuświadomioną hipoglikemią.

Przyczyny hipoglikemii

Hipoglikemia występuje, gdy stężenie glukozy we krwi spada poniżej 70 mg / dl. Pojawia się, gdy komórki pobierają zbyt dużą ilość glukozy z krwi, wyczerpując w ten sposób zapasy cukru pozostawione we krwi.

Istnieje szereg powodów, dla których poziom glukozy we krwi może się zmniejszać nawet u osób bez cukrzycy. Na przykład wpływa na to wykonywanie intensywnego wysiłku przez długi czas czy długotrwała głodówka.

Przeczytaj też:

Dlaczego hipoglikemia występuje w cukrzycy?

Główną przyczyną hipoglikemii u chorych na cukrzycę jest nieodpowiednie do danej sytuacji ilości leków stymulujących produkcję insuliny lub samej insuliny.

Na przykład, aplikowanie insuliny bez przyjmowania posiłku stworzy dużą nierównowagę – zbyt dużo insuliny, brak węglowodanów.

Zbyt niski poziom glukozy we krwi może stanowić zagrożenie dla osób z cukrzycą przyjmujących następujące leki:

Jeśli jesteś na tych lekach ważne jest, aby unikać spadku cukru poniżej 70 mg / dl. Jedną z konsekwencji niskiego stężenia cukru jest to, że może doprowadzić do utraty świadomości, co jest sygnałem hipoglikemii. Utrata świadomości objawów hipoglikemii zwiększa ryzyko rozwinięcia się ciężkiej hipoglikemii, a nawet konwulsji hipoglikemicznych.

Pomijanie posiłków lub opóźnione posiłki

Zlekceważony lub opóźniony posiłek jest jedną z głównych przyczyn wystąpienia ciężkiej hipoglikemii.

Pacjenci, którzy przyjmują sulfonylomocznik lub insulinę raz albo dwa razy na dobę, powinny starać się przyjmować posiłki o regularnych porach każdego dnia, aby zapobiec wystąpieniu hipoglikemii.

Jeśli posiłek musi być opóźniony, zjedz trochę węglowodanów przed posiłkiem, żeby zapobiec obniżeniu poziomu cukru (chyba, że badanie glukometrem wykaże, że nie grozi Ci hipoglikemia).

Osoby, którzy biorą szybkodziałającą insulinę lub glinidy, muszą być szczególnie ostrożni. Pominięcie lub znaczne opóźnienie posiłków po przyjęciu dawki insuliny może być bardzo niebezpieczne i doprowadzić do ciężkiej hipoglikemii oraz konwulsji.

Nieprawidłowe dawki leków i insuliny

Pacjenci na terapii insulinowej muszą starannie obliczać dawki insuliny. Jeśli podstawowe dawki insuliny lub te przyjmowane przy posiłkach będą zbyt wysokie, może to prowadzić do wystąpienia hipoglikemii, nawet jeśli nie opóźnimy czy ominiemy posiłków.

Aktywność fizyczna

Długotrwałe lub intensywne ćwiczenia fizyczne zużywają zapasy glukozy (glikogenu), i zwiększają wrażliwość tkanek na insulinę. Po treningu, mięśnie będą uzupełniały glikogen pobierając glukozę z krwi, co obniża poziom cukru we krwi.

Efekt obniżenia stężenia glukozy we krwi może wystąpić do 48 godzin po aktywności fizycznej. Ważne jest, aby mieć świadomość, że to może się zdarzyć i zrozumieć, jak twój poziom cukru odpowiada na różne formy aktywności. Obserwuj swój organizm i bądź wyczulony na możliwość wystąpienia niedocukrzeń.

Nawet aktywności, które niekoniecznie kojarzą się nam ze sportem, takie jak długi spacer, całodzienne zwiedzanie czy dłuższe zakupy mogą mieć taki efekt.

Alkohol

Picie alkoholu wpływa na pracę wątroby, a tym samym może wpływać na poziom cukru we krwi i zwiększenie szans pojawienia się hipoglikemii. Podczas picia alkoholu, wątroba się ‘zamyka’ aby skupić się na metabolizmie alkoholu, więc proces stopniowego uwalniania glukozy do krwi jest zastopowany. To z kolei zwiększa ryzyko wystąpienia hipoglikemii. Jest to szczególnie bezpieczne jeśli pójdziemy spać bez wystarczającej ilości węglowodanów w naszym oragniźmie.

Stres

Stres jest zazwyczaj związany ze zwiększeniem stężenia glukozy we krwi, ale może prowadzić do hipoglikemii, jeśli przyjmujesz zbyt wysoką dawkę insuliny w stosunku do poziomu cukru. Sam fakt działania pod wpływem stresu może prowadzić do powstania błędów dawkowania insuliny, podwójnych zastrzyków lub zbyt dużych dawek.

Leki niecukrzycowe

Pewne leki niecukrzycowe mogą prowadzić do podniesienia ryzyka wystąpienia hipoglikemii, oto one:

  • Bactrim – antybiotyk
  • Beta-adrenolityki – leki regulujące ciśnienie krwi
  • Inhibitor oksydazy monoaminowej (MAO) – leki przeciwdepresyjne, wykorzystywane w leczeniu choroby Parkinsona
  • Pentamidyna – lek wykorzystywany w leczeniu konkretnego typu zapalenia płuc
  • Chinina – lek wykorzystywany w leczeniu ostrej malarii
  • Tramal – lek rzeciwbólowy

Źródło: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000310.htm

Wysokie temperatury

Jeśli przyjmujesz insulinę, wysokie temperatury mogą przyspieszyć jej wchłanianie, gdyż zwiększają wrażliwość na insulinę.. Weź to pod uwagę, w następujących sytuacjach:

  • Podczas lata
  • Gdy wybierasz się w podróż do ciepłych krajów
  • Biorąc gorący prysznic lub kąpiel
  • Gdy wybierasz się do sauny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.