Jadłospisy i plany posiłków dla cukrzyków

Jadłospisy dla cukrzyków

Jadłospisy i plany posiłków dla cukrzyków
Jadłospis czy plan posiłków w diecie cukrzycowej nie musi być monotonny. Dobierz najlepszą dietę dla siebie

Jeśli Ty lub ktoś z bliskich usłyszałeś diagnozę ‘cukrzyca’, Twój lekarz zapewne powiedział, ze dieta cukrzycowa jest jednym z elementów leczenia choroby, i to niezależnie czy jest to cukrzyca typu 1, cukrzyca typu 2, LADA, czy MODY.

We współpracy z wykwalifikowanymi dietetykami przygotowaliśmy wybór posiłków, które możesz zastosować w leczeniu zaburzeń poziomu cukru we krwi. Wybór jadłospisu będzie zależał od upodobań i okoliczności, a także celu diety.

Nasze jadłospisy dla diabetyków mają wyliczone WW oraz WBT, a także informacje o zawartości kalorii w dietach o obniżonej ilości kalorii. Dzięki temu, niezależnie czy leczysz cukrzycę pompą insulinową, penami, czy też lekami, możesz łatwo zastosować nasze plany posiłków.

Każdy jadłospis jest też opatrzony obszernym wstępem, napisanym przez wykwalifikowanych dietetyków. Jadłospisy do wyboru:

Jadłospis dla cukrzycy typu 1 – 1850kcl/dziennie

O ile w cukrzycy typu 2. duże znaczenie w kontekście leczenia żywieniowego choroby przypisuje się prawidłowym nawykom żywieniowym, o tyle w typie 1. często pomija się istotność prawidłowej diety w tej chorobie. Wiele osób uważa, iż dostępność szybkodziałających insulin i dobór ich dawek zgodnie z przyjętą ilością węglowodanów to wystarczające kroki podjęte w kierunku kontroli glikemii. Niestety, takie działania zwykle prowadzą do pogorszenia wyników badań (szczególnie Hb1Ac) oraz zwiększają ryzyko powikłań cukrzycowych.

Mimo, iż przyczyny rozwoju cukrzycy typu 1. i 2. różnią się znacząco, rola odpowiedniego żywienia w obu przypadkach jest równie ważna i opiera się na podobnych założeniach.

W przypadku typu 1. istotniejszą rolę w bilansowaniu jadłospisu odgrywają wymienniki węglowodanowe (WW) i białkowo-tłuszczowe (WBT). Ilość insuliny podawanej w przeliczeniu na jeden wymiennik powinno się ustalić z lekarzem prowadzącym tak, by nie doprowadzić do zbyt gwałtownych zmian poziomu cukru we krwi.

Proponowany przez nas jadłospis w cukrzycy typu 1. zapewnia dokładnie wyliczoną ilość węglowodanów, białek i tłuszczy, które dla ułatwienia przeliczono również na wspomniane wymienniki. Pozwala to odpowiednio dopasować dawki przyjmowanej insuliny i znacząco ułatwia urozmaicenie diety w przypadku wymiany sugerowanych produktów na inne, o podobnej ilości WW i WBT.

Posiłki przedstawione w planie żywieniowym są skomponowane w oparciu o najnowsze zalecenia z zakresu zdrowego odżywiania, a przy tym smaczne, urozmaicone i proste w przygotowaniu. Ich spożycie nie powoduje nagłego wzrostu poziomu cukru we krwi i konieczności podania dodatkowej dawki insuliny. Tak skomponowany jadłospis nie tylko ułatwia kontrolę glikemii, ale i pokazuje, że planowanie żywienia w cukrzycy typu 1. nie musi być trudne i czasochłonne.

Jadłospis dla cukrzycy typu 2 – 1800 kcl/dziennie

Jeśli chorujesz na cukrzycę typu 2. z pewnością wiesz, jak istotną rolę w Twojej chorobie pełni odpowiednia dieta. Bez prowadzenia odpowiednich nawyków żywieniowych nie ma mowy o skutecznej kontroli glikemii i zapobieganiu powikłań spowodowanych przewlekłą hiperglikemią.

Jeśli dieta cukrzycowa ciągle kojarzy Ci się z monotonnymi, pozbawionymi smaku posiłkami, to… najwyższy czas na zmianę dotychczasowego żywienia. Aby łatwiej było Ci codziennie przestrzegać diety, Twoje posiłki muszą Ci smakować, muszą być różnorodne i ciekawie podane, a jednocześnie skomponowane tak, by zapobiegać nagłym wahaniom

W proponowanej przez nas diecie przeznaczonej dla osób zmagających się z cukrzycą typu 2. znajdziesz propozycje ciekawych połączeń smakowych, które z pewnością dawno nie gościły na Twoim talerzu. Zapomnisz o nieurozmaiconych i mdłych posiłkach, które być może wcześniej jadałeś i znajdziesz inspirację na smaczne i zdrowe dania na każdy posiłek dnia.

Dowiesz się jak przygotować zdrowszą przekąskę, która zaspokoi Twoją ochotę na słodycze i nie wpłynie znacząco na poziom cukru we krwi. Będziesz syty, poczujesz się lżej, a Twoja glikemia będzie trzymana w ryzach.

Jadłospis paleo w cukrzycy

Ciągły rozwój nauki i pojawiające się nieustannie nowe wyniki badań w zakresie leczenia żywieniowego problemów z glikemią powinny być bodźcem do zmian zaleceń żywieniowych dla diabetyków.

Tymczasem, mimo coraz częstszych doniesień o skuteczności stosowania diet niskowęglowodanowych – w tym diety paleo – oficjalnie rekomendowana dieta cukrzycowa od wielu lat nie ulega modyfikacjom, ciągle propagując to samo postępowanie żywieniowe, które – jak się często okazuje – nie przynosi znaczącej poprawy stanu zdrowia i jakości życia pacjentów.

Dieta paleo stoi w opozycji do oficjalnie panujących zaleceń żywienia, które – mimo iż coraz więcej osób zmaga się z rozchwianiem glikemii i wysokim poziomem insuliny – wciąż propaguje węglowodany jako podstawowe źródło energii w diecie.

Model żywienia zgodny z zasadami paleo ma sprowadzać się do sposobu żywienia ludzi pierwotnych, w których diecie dominowały przede wszystkim świeże warzywa i dobrej jakości produkty mięsne, zdrowe tłuszcze, jaja, nasiona i kiełki.

Dieta paleo ma zastosowanie w chorobach związanych z zaburzonym poziomem cukru we krwi głównie dlatego, że ogranicza znacząco spożycie węglowodanów, co z kolei przekłada się na stabilniejszy poziom cukru we krwi i rzadsze wahania poziomu insuliny.

W planie posiłków paleo znajdziesz smaczne i proste w przygotowaniu posiłki, które dzięki niskiemu IG na długo zapewnią Ci uczucie sytości i nie spowodują nagłego skoku poziomu cukru we krwi. Dowiesz się, jak czym zastąpić kromkę chleba na śniadanie i przekonasz się, że łatwiej będzie Ci utrzymać glikemię na odpowiednim poziomie. W Twoim jadłospisie nie zabraknie świeżych warzyw i ciekawych połączeń smakowych, a wszystkie posiłki z łatwością będziesz mógł przygotować sam.

Plan posiłków dla cukrzycy ciążowej – 1800kcal/dobę

Ciąża to szczególny czas, w którym przestrzeganie zasad racjonalnego żywienia jest bardziej istotne, niż kiedykolwiek. Przyszła mama powinna jeść „dla dwojga” (ale nie za dwojga) tak, by zapewnić wszystkie niezbędne składniki odżywcze zarówno sobie, jak i dziecku.

Zadanie to jest jeszcze trudniejsze, kiedy zmaga się ona z zaburzeniami glikemii spowodowanymi ciążą. Jadłospis dedykowany kobiecie zmagającej się z cukrzycą ciążową powinien być ukierunkowany na osiągnięcie jak najbardziej stabilnego poziomu cukru we krwi, dobre odżywienie przyszłej mamy i jej dziecka oraz zapobieganie niepożądanym objawom ciąży, takim jak obrzęki, skurcze łydek czy anemia.

W planie żywieniowym dedykowanym przyszłym mamom zmagającym się z zaburzeniami glikemii spowodowanymi ciążą znajdziesz smaczne i lekkie posiłki, których przygotowanie zajmie Ci niewiele czasu. Dowiesz się jak zdrowiej zaspokoić „ciążowe zachcianki” tak, by zjeść apetyczny deser jednocześnie utrzymując kontrolowany poziom cukru we krwi.

Poznasz nowe, ciekawe smaki dzięki którym łatwiej będzie Ci przestrzegać zdrowych nawyków żywieniowych, monitorować stężenie glikemii i zapewnić swojemu dziecku wszystko czego potrzebuje. Przekonasz się, że nie musisz rezygnować ze smacznych i zdrowych posiłków jednocześnie mając pewność, że Twoja ciąża przebiega prawidłowo!

Przepisy na Wielkanoc w cukrzycy każdego typu

Wszyscy wiemy, że dietę najtrudniej utrzymać jest w święta. O ile osoby nie mające większych problemów zdrowotnych zwykle mogą bezkarnie „odpuścić” kilka dni kontroli spożywanych produktów, o tyle my, diabetycy zobowiązani jesteśmy do stałego monitorowania swojego żywienia i naszej glikemii.

Czy to oznacza, że nawet w święta nie wolno nam oderwać się na chwilę od codziennych schematów żywieniowych i zasiąść do wielkanocnego śniadania razem zresztą rodziny?

Z pewnością nie musimy z tego rezygnować – możemy po prostu zaplanować swoje żywienie tak, by bez obawy o poziom cukru spędzić święta przy wielkanocnym stole. Wystarczy zmodyfikować świąteczne przepisy tak, by były one bardziej „przyjazne” dla nas – a kto wie, może zasmakują również reszcie rodziny?

Proponowana przez nas wielkanocna książka kucharska dla diabetyków jest zbiorem propozycji na smaczne i atrakcyjnie podane sałatki, warzywne pasztety, dania główne, zupy i desery. Nie zabranie w nich nawet jajka – które na co dzień wielu z nas – być może niesłusznie – całkowicie eliminuje z jadłospisu, a które jest niewątpliwie symbolem Wielkanocy. Podpowiemy Ci również jak zmodyfikować Twoje własne przepisy tak, by stworzyć ich zdrowsze wersje.

Dzięki proponowanym przepisom wprowadzisz powiew świeżości i nowych smaków na wielkanocny stół, a jednocześnie bez wielkich wyrzutów sumienia i obaw o swój poziom cukru we krwi zasiądziesz do wielkanocnego stołu. Z całą pewnością reszta rodziny również chętnie spróbuje Twoich świątecznych dań!

Zestaw przepisów na Boże Narodzenie dla cukrzycy każdego typu

Wigilia wszystkim nam kojarzy się z suto zastawionym stołem i dwunastoma potrawami, których koniecznie trzeba spróbować. Spożycie tak dużych ilości jedzenia często kończy się niestrawnością nawet u osób zdrowych, których trawienie przebiega bez zarzutu, a trzustka potrafi pracować intensywniej by regulować odpowiednio poziom cukru we krwi.

Niestety dla nas, diabetyków, całkowita utrata kontroli przy świątecznym stole może skończyć się dużo gorzej – wysoki poziom cukru, który trudno przywrócić do normy, konieczność zwiększenia dawki insuliny i pogorszone samopoczucie z pewnością dają o sobie znać.

Aby uniknąć tych przykrych dolegliwości warto wypróbować przygotowany przez nas trzydniowy jadłospis na te wyjątkowe, świąteczne dni. Uwzględnia on oczywiście wigilijne potrawy, tak abyśmy nie musieli z nich całkowicie rezygnować, jednak ich zmodyfikowane wersje sprawiają, że będą one dla nas lepszym wyborem. Wszystkie porcje są tak zbilansowane, aby zaspokoić zapotrzebowanie, nie czując przejedzenia i nie rezygnując z typowo bożonarodzeniowych potraw.

Przestrzegając tak przygotowanego planu żywieniowego z pewnością będzie nam łatwiej „przetrwać” te trzy świąteczne dni bez obawy o nieunormowany poziom cukru oraz bez konieczności rezygnowania z typowo świątecznych dań.

Jadłospis bezglutenowy w cukrzycy

Mimo, iż wiele osób ciągle jest zdania, że dietę bezglutenową powinny stosować wyłącznie osoby nietolerujące glutenu, coraz więcej doniesień naukowych zaprzecza temu stwierdzeniu.

Okazuje się bowiem, że bardzo często osoby chorujące na cukrzycę typu 1. zmagają się jednocześnie z celiakią, czyli alergią na gluten. Dzieje się tak dlatego, iż obie choroby mają to samo podłoże – zaburzenia układu immunologicznego, który kieruje swój “atak” na własne tkanki. W tym przypadku są to jednocześnie komórki trzustki oraz jelita.

Przeczytaj więcej: celiakia – co to jest, objawy, powiązanie z cukrzycą typu 1

Poza tym, celiakia nie jest jedyną formą nadwrażliwości na gluten. Inne objawy związane z nietolerowaniem tego białka mogą być mało charakterystyczne, często bagatelizowane i nie łączone z glutenem.

Gluten jest białkiem, które nie daje żadnej wartości odżywczej i nie zawiera niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu składników. Jego wykluczenie z diety i zastąpienie bardziej odżywczymi, naturalnie bezglutenowymi produktami nie narazi nas na niedobór żadnych składników odżywczych.

Wokół bezglutenowego sposobu żywienia krąży wiele mitów, niesłusznie stawiających go w złym świetle. Dieta bezglutenowa może być smaczna, dobrze zbilansowana i pełnowartościowa, o ile oparta będzie na odpowiednich produktach. Należy wystrzegać się gotowych produktów bezglutenowych, które w procesie produkcji zostały sztucznie pozbawione glutenu.

Taka żywność jest nie tylko uboga w witaminy (szczególnie z grupy B) i minerały (cynk, magnez), ale również ma dużą ilość cukru i wysoki indeks glikemiczny. Gotowe mieszanki mąk bezglutenowych, które można nabyć w sklepach z żywnością pozbawioną glutenu często zawierają “szkodliwą chemię” i śladowe ilości metali ciężkich, niekorzystne dla naszego zdrowia. Są one ubogie w błonnik i ważne składniki odżywcze.

Aby korzystać ze wszystkich zalet diety bezglutenowej trzeba wiedzieć jak prawidłowo ją komponować. Rozpoznawać produkty są naturalnie bezglutenowe od tych, które zostały tego białka sztucznie pozbawione w procesie produkcji. Wiedzieć, czym zastąpić żywność będącą źródłem glutenu w taki sposób, by nie narazić się na niedobory składników odżywczych.

Zaproponowany przez nas zestaw potraw jest stworzony w taki sposób, aby dać Ci wszystkie powyższe informacje i ułatwić podjęcie pierwszych kroków na diecie bezglutenowej. Jest też jadłospisem niskowęglowodanowym, dzięki czemu łączy zalety związane z jednoczesnym ograniczeniem węglowodanów i glutenu w żywieniu diabetyków.

Jadłospis ketogeniczny w cukrzycy

Korzyści odnotowywane z tytułu prowadzenia diety niskowęglowodanowej stały się argumentem o pójścia o krok dalej – w stronę diety ketogenicznej. Ten model żywienia zakłada jeszcze niższe spożycie węglowodanów na rzecz większej podaży tłuszczu zwierzęcego i niektórych tłuszczów roślinnych. Okazuje się bowiem, iż takie żywienie dobrze sprawdza się w wyrównaniu glikemii, kontroli masy ciała i zmniejszeniu dawek przyjmowanej insuliny.

Aby czerpać jak największe korzyści z ketogenicznego trybu żywienia należy wiedzieć jak go prowadzić. Ważna jest tzw. adaptacja, czyli stopniowe zmniejszanie ilości spożywanych węglowodanów i zwiększanie spożycia tłuszczu. Dzięki temu organizm zdąży “przestawić się” na zmianę “paliwa” z glukozy na ciała ketonowe.

Prawidłowo skomponowana dieta ketogeniczna opiera się na spożywaniu większych ilości tłuszczu pochodzących z dobrej jakości mięs, jaj, masła, awokado, kokosa i tłustych ryb oraz eliminacji wszystkich produktów wysokowęglowodanowych. Jedynym źródłem węglowodanów na tej diecie są niskoskrobiowe warzywa (np. Cukinia, ogórek, pomidor, kapusta, sałata itp.).

Dzięki większej zawartości tłuszczu posiłki są bardziej sycące, smakowite i nie powodują drastycznych skoków glukozy we krwi. Można jeść większe posiłki rzadziej, co będzie wygodne dla wielu zabieganych osób.

Aby dowiedzieć się, jak powinno wyglądać żywienie w ketozie warto zapoznać się z przygotowanym przez nas jadłospisem ketogenicznym, który możliwy jest do pobrania po zarejestrowaniu na naszym portalu.

Jak pobrać plan posiłków?

Aby pobrać jadłospis, musisz zapisać się na nasz darmowy newsletter tutaj. Wszystkie zasoby portalu, w tym jadłospisy są bezpłatne.

Rola planu żywieniowego w diecie cukrzycowej

To, jak skomponujesz posiłki w ciągu dnia, a nawet w ciągu tygodnia będzie warunkiem czy wytrwasz przy nowych nawykach. Pamiętaj – zdrowa dieta to styl życia, nie krótkoterminowe rozwiązanie. Jeśli zjesz niewielkie śniadanie, ryzykujesz że będziesz głodny w ciągu dnia, a jeśli nie zaplanujesz obiadu czy kolacji – możesz skończyć podjadając chipsy lub jedząc coś w biegu w punkcie fast food.

Stąd dobrze zaplanowany jadłospis więc chroni przed tego typu pułapkami, i pomaga wytrwać, szczególnie na początku zmian.

Którą dietę cukrzycową wybrać?

Wybór rodzaju diety zależy od osobistych upodobań – podstawowym elementem sukcesu przy zmianie nawyków żywieniowych jest to, czy możesz je utrzymać długoterminowo. Jeśli a przykład nie wyobrażasz sobie życia bez węglowodanów, dieta paleo, zwłaszcza wprowadzona bez przygotowania może się nie udać. Jeśli zaś zdecydowałeś się na dietę niskowęglowodanowa, to diety skupiające się na ilości kalorii nie będą dla ciebie właściwe.

Jak urozmaicić przepisy?

Każdy jadłospis zawiera siedmiodniowy plan posiłków. Aby je urozmaicić, eksperymentuj z ziołami i przyprawami. Możesz też podmieniać posiłki miedzy sobą, co sprawi że dieta będzie mniej monotonna.

Jeśli nie lubisz, lub nie możesz spożywać danego składnika, zastąp go innym (o podobnej ilości kalorii, białka, tłuszczu i węglowodanów).

Wybieraj produkty sezonowe – są one najświeższe i zawierają największą ilość składników odżywczych.

Modyfikuj techniki przygotowania dań – na przykład, zamiast gotowanej kaszy jaglanej z owocami możesz wypróbować wersję zapiekaną w piekarniku, a rybę gotowaną na parze upiec na patelni grillowej.

Jak komponować plany posiłków?

Mimo, że proponowane przez nas plany żywieniowe znacznie ułatwią Ci stawianie pierwszych kroków w prowadzeniu powyższych diet, warto wiedzieć jak „zabrać się” za planowanie jadłospisów tak, by jak najłatwiej było Ci wprowadzić zalecenia żywieniowe w życie.

Planowanie diety zacznij od zakupów – jeżeli nie masz czasu, większe zakupy rób raz w tygodniu, zaś drobne składniki (przede wszystkim świeże warzywa i owoce) kupuj na bieżąco.

Na zakupy zabieraj listę produktów, które potrzebujesz – dzięki temu nie zapomnisz o żadnym ze składników potrzebnych do przygotowania dania.

Przed wyjściem do marketu upewnij się, że nie jesteś głodny – zakupy robione pod wpływem dużego głodu zwykle kończą się kupnem produktów, których wcale nie potrzebujesz i nie powinieneś jeść.

Jeżeli w tygodniu nie masz czasu na przygotowanie posiłków, szczególnie dań obiadowych, które zajmują więcej czasu, większość z nich możesz przygotować kilka dni wcześniej i zamrozić, jeśli to możliwe.

Dobrym pomysłem będzie również przygotowanie wszystkich posiłków dnia poprzedniego i przechowanie ich w lodówce w specjalnie do tego przeznaczonych pudełkach na żywność (tzw. lunch boxach). Zaoszczędzi Ci to sporo czasu w ciągu dnia.

Podczas planowania jadłospisu zastanów się również, czy zmiany posiłków nie będą powodować konieczności zmiany dawek przyjmowanej insuliny. Uwzględnij ten fakt i skonsultuj go ze swoim lekarzem.

Jaka dieta będzie dla Ciebie najlepsza?

Na to pytanie nie mamy dla Ciebie jednoznacznej odpowiedzi. Jak widzisz, istnieje kilka modeli żywieniowych, które dobrze sprawdzą się w leczeniu żywieniowym cukrzycy. Który z nich będzie dla Ciebie najlepszy? Wszystko zależy od Twojego indywidualnego stanu zdrowia, stadium choroby, przyjmowanych leków a także preferencji żywieniowych i trybu życia.

Najlepszym wyjściem jest wypróbowanie sugerowanych przez nas jadłospisów – obserwuj, na którym z nich czujesz się najlepiej i który pozwala Ci najlepiej kontrolować swoją glikemię.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.