Wymienniki węglowodanowe WW

Wymienniki węglowodanowe WW

Wymienniki węglowodanowe WW
Wymienniki węglowodanowe, w skrócie WW, to jedna z metod obliczania ilości spożytych węglowodanów i dostosowywania ilości insuliny.

Wymienniki węglowodanowe, w skrócie WW, to jedna z metod obliczania ilości spożytych węglowodanów i dostosowywania ilości insuliny.

Jednym z podstawowych składników naszej diety są węglowodany (cukry). To cukry najbardziej wpływają na poziom glukozy we krwi. Aby właściwie leczyć cukrzycę, diabetycy muszą wiedzieć ile węglowodanów spożyli. Jest to kluczowa informacja dla tych z nas, którzy leczą cukrzycę insuliną.

Co to są Wymienniki Węglowodanowe?

Wymienniki węglowodanowe to metoda obliczania właściwej dawki insuliny niezbędnej do zbilansowania spożytych węglowodanów.

Metoda ta może wydawać się żmudna i może wymagać trochę wytrwałości, ale wraz ze zdobytym doświadczeniem staje się dużo łatwiejsza.

Kto korzysta z Wymienników Węglowodanowych?

Ci z nas, którzy leczą cukrzycę insuliną muszą zbilansować wszystkie zjadane węglowodany odpowiednią ilością insuliny.

W szczególności, Wymienniki Węglowodanowe są najczęściej używane przez tych z nas, którzy korzystają z:

  • Wielokrotnych dziennych wstrzyknięć insuliny
  • Pompy insulinowej

Diabetycy korzystający ze schematu przyjmowania insuliny basal/bolus oraz osoby leczące cukrzycę tabletkami nie muszą korzystać z wymienników węglowodanowych WW.

Jak obliczyć Wymienniki węglowodanowe?

Obliczanie WW jest w gruncie rzeczy bardzo proste.

1 Wymiennik Węglowodanowy (WW) to 10g węglowodanów.

Aby obliczyć ilość WW w 100g produktu, od całkowitej liczby węglowodanów odejmujemy ilość błonnika, co daje nam ilość przyswajalnych węglowodanów w produkcie, a uzyskany wynik dzielimy przez 10.

WW= (Ilość węglowodanów w gramach-ilość błonnika w gramach)/10

W przypadku produktów w opakowaniach producenci maja obowiązek informowania o ich składzie oraz o zawartej ilości węglowodanów. Problem zaczyna się w przypadku produktów gdzie ta informacja jest niedostępna – np. w restauracji. Tutaj przydatna jest własne doświadczenie i znajomość tabel wymienników.

Przy obliczaniu wymienników węglowodanowych WW należy wziąć pod uwagę kilka czynników:

  • ilości produktów na opakowaniach zazwyczaj są podane dla 100g lub 100 ml produktu. Jeśli porcja czy opakowanie zwiera więcej produktu, np. 300ml, należy to przemnożyć przez wielkość porcji.
  • suche produkty a ugotowane produkty – ilość węglowodanów w 100g ugotowanej kaszy będzie mniejsza niż w 100 gramach suchej kaszy. Na opakowaniu zazwyczaj jest podana ilość w suchej masie. Często gotujemy więcej niż jedną porcję, więc początkowo przyda się waga kuchenna, aby obliczyć ile faktycznie zjadamy.
  • w skórce i bez skórki – zawsze bierzemy pod uwagę jadalną cześć produktu – pomarańcza bez skórki może ważyć o 1/3 mniej, jeśli policzysz węglowodanowy według wagi przed obraniem, możesz zażyć zbyt dużo insuliny

Przykład nr 1

Jogurty naturalny zawiera 5.1g węglowodanów w 100g

Jogurt nie zwiera błonnika

(5.1g-0g)/10=0.5WW

Jeśli kubek jogurtu zwiera 150g produktu, to całkowita ilość WW będzie wynosić 0.75WW

Przykład nr 2

100 gram pomarańczy zawiera 12g węglowodanów i 2g błonnika

Pomarańcza ze skórką waży 280g

Skórka waży 80g, część jadalna waży więc 200g

(12g-2g)/10=1WW

Nasza pomarańcza waży 200g, więc zawiera 2WW.

Jak obliczyć niezbędną ilość  insuliny?

Ilość insuliny jakiej będziesz potrzebował względem spożytych WW ustali Twój lekarz. Osoby z insulinoodpornością mogą wymagać większej ilości insuliny, zaś dzieci, które charakteryzują się dużą wrażliwość na insulinę, mogą wymagać mniejszej dawki. W każdym wypadku jest to indywidualna sprawa.

Generalna zasada, dotycząca zdrowych, dorosłych osób:

  • 1 WW podnosi poziom cukru we krwi o 30-50mg/dl
  • 1 jednostka insuliny obniża poziom cukru we krwi o 30-50mg/dl

Tak więc,1WW równa się 1 jednostce insuliny.

Jeśli zjadłeś 2WW, potrzebujesz 2 jednostki insuliny.

 

Wyjątki:

  • dzieci i osoby aktywne, uprawiające sporty z duża wrażliwością na insulinę będą potrzebowały mniejsze ilości insuliny na 1 WW
  • Osoby cierpiące na insulinooporność i cukrzycę typu 2 – będą potrzebowały większe dawki insuliny na 1 WW

Rutyna

Rutyna jest przydatna i na co dzień pomaga nam żyć z cukrzycą. Jednak dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie naszej wiedzy. Kup wagę kuchenną i waż zjadane produkty. Kromka chleba razowego jest cięższa niż tostowego, duży banan może zwierać nawet 2 razy więcej węglowodanów niż mały banan.

Ponadto, ważenie produktów pozwoli nam wyeliminować błędy – rutyna, często pomocna, czasem może też być zdradliwa gdyż utrwala błędy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.