Zmiana trybu życia

W przypadku osób cierpiących na cukrzycę typu 2, na stan przedcukrzycowy oraz osób będących w grupie ryzyka cukrzycy, zmiana trybu życia jest jedną z podstawowych metod leczenia.

Zmiana stylu życia ma tę zaletę, ze działa długoterminowo, oraz nie pociąga za sobą skutków ubocznych, związanych z zażywaniem leków.

Zalecane zmiany trybu życia

Zmiana stylu życia nazywana też jest terapią behawioralną. Oto główne zmiany w stylu życia które warto wprowadzić:

  • Zwiększenie aktywności fizycznej
  • Zmiany w diecie
  • Unikanie alkoholu
  • Zaprzestanie palenia

Utrata masy ciała

Jednym z głównych elementów zmiany trybu życia dla diabetyków cierpiących na otyłość lub nadwagę, jest zmniejszenie wagi ciała. Utrata wagi poprawia glikemię (wyrównuje poziom glukozy we krwi), zmniejsza zależność od leków cukrzycowych oraz zmniejsza ryzyko powikłań cukrzycowych na późniejszych etapach choroby.

Aktywność fizyczna

bieganie
Zmiana trybu życia i aktywność fizyczna ułatwiają leczenie cukrzycy

To ile i jaką aktywność fizyczną można podjąć, będzie się zacznie różnić się między pacjentami. Niektórzy z nas mogą wsiąść na rower i przejechać kilka kilometrów kilka razy w tygodniu bez większego przygotowania. Taka aktywność na pewno pomoże w utracie wagi i wyrównaniu glikemii.

To co jest dobre dla jednych, nie koniecznie sprawdzi się w przypadku innych pacjentów. Osoby starsze, obarczone upośledzeniem lub innymi chorobami muszą dostosować aktywność fizyczną do własnych potrzeb, oraz powoli zwiększać dawkę ćwiczeń, budując wytrzymałość krok po kroku. Jeśli uważasz, że Twoje zdrowie ogranicza to w jaki sposób możesz zażywać ruchu, porozmawiaj ze swoim lekarzem, aby ustalić co jest dla Ciebie najlepsze.

Ważne jest aby nie rezygnować, gdyż każda aktywność fizyczna służy organizmowi. 20 minut codzinnego spaceru, schody zamiast widny, marsz do sklepu zamiast samochodu – wszystko jest ważne.

Jeśli zażywasz lekarstwa które mogą wywołać niedocukrzenie (niski poziom cukru we krwi), takie jak insulina, pochodne sulfonylomocznika oraz glinidy, intensywne sesje ćwiczeniowe trwające ponad 1h mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia niedocukrzenie w ciągu 24-48h po wysiłku.

Jeśli więc planujesz długie, intensywne ćwiczenia, porozmawiaj ze swoim lekarzem o tym jak najlepiej dostosować zażywane lekarstwa.

Jeśli niedocukrzenia Ci się przydarzą, zalecane jest zmniejszenie ilości zażywanych lekarstw powodujących obniżenie cukru we krwi, a nie zwiększenie ilości zjadanych węglowodanów. Jeśli zwiększymy ilość węglowodanów, możemy mieć trudności z osiągnięciem celu utraty wagi.

Dieta

Zmiany w diecie w przypadku diabetyków mają dwa cele:

Jednym z ważniejszych elementów dobrej diety jest kontrola porcji, spożywanie posiłków w spokoju oraz unikanie dokładek.

Warto wprowadzić technikę zwaną talerzem diabetyka, który pomoże łatwo skomponować dobrze zbilansowane posiłki.

Jeśli chodzi o same produkty – unikaj jedzenia kupnego, przetworzonego i bogatego w cukry proste, takie jak ciastka, herbatniki, oraz gotowe jedzenie na wynos. Jedz dużo warzyw oraz chudych mięs i ryb, a także złożone, nieprzetworzone węglowodany – kasze i brązowy ryż.

Przeczytaj więcej na temat:

Alkohol

W przypadku osób cierpiących na cukrzycę, alkohol może wywołać wiele problemów i powikłań. Alkohol  jest kaloryczny i przyczynia się do tycia, co utrudnia kontrolowanie poziomu glukozy we krwi i w konsekwencji przyczynia się do rozwoju powikłań cukrzycowych. W krótkim okresie, zaraz po spożyciu, hamuje wydzielanie glukozy z wątroby i może prowadzić do hipoglikemii. Tak więc jeśli pijesz alkohol, upewnij się, że zjesz przekąskę,

Polskie Towarzystwo Diabetologiczne zaleca całkowitą rezygnację z alkoholu.

Przeczytaj więcej:

Jeśli jednak pijesz alkohol, pamiętaj, że alkohol może wywołać niedocukrzenie, więc warto być tego świadomym, idąc spać po wypitym alkoholu.

Z drugiej strony, wiele alkoholi ma wysoki IG I wywołuje wysoką glikemię zaraz po spożyciu – piwo, likiery, drinki i koktaile.

Unikaj picia na pusty żołądek oraz nie przekraczaj zalecanych dziennych porcji alkoholu:

  • 4 porcje dla mężczyzn – 2 piwa 500ml/ 2 lampki wina po 200 ml (40g alkoholu etylowego/doba)
  • 2 porcje dla kobiet – 1 piwo 500ml/ 1 lampka wina po 200 ml (20g alkoholu etylowego/doba)

Zachowaj całkowitą abstynencje przynajmniej dwa dni w tygodniu.

Jeśli cierpisz na jakiekolwiek z poniższych schorzeń, powinieneś całkowicie zrezygnować z alkoholu:

  • dyslipidemą (hipertriglicerydemia)
  • neuropatia
  • zapalenie trzustki

Palenie

Negatywne skutki palenia są doskonale znane każdemu palaczowi, są one realne i nie warto ich lekceważyć. Niestety wiadomo też, że rzucenie palenia sprzyja tyciu i utrudnia kontrolę wagi ciała, co dla osób cierpiących na cukrzycę jest niezwykle istotne.

Jeśli jednak zdecydujesz się na rzucenie palenia, znacznie zmniejszysz ryzyko wystąpienia poniższych komplikacji i schorzeń:

  • Choroby serca
  • Udar
  • Wysokie ciśnienie
  • Rak – możesz uniknąć wielu różnych rodzajów raka – rak płuc, żołądka, pęcherza, jelita grubego
  • Powikłania cukrzycy takie jak choroby nerek, uszkodzenie nerwów

Porozmawiaj ze swoim lekarzem o tym, jak najlepiej podejść do rzucenia palenia i jakie są możliwości kontroli wagi w tym trudnym okresie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.