jedzenie kontrola porcji cukrzyca

Kontrola porcji w diecie cukrzycowej

jedzenie kontrola porcji cukrzyca
Jedzenie w trakcie pracy lub oglądania telewizji sprzyja objadaniu się

Kontrola porcji w diecie cukrzycowej jest równie ważna jak to, co jemy – zbyt duże porcje zdrowych produktów również podniosą nam glikemię i spowodują tycie. Ponadto nadmiar spożywanych kalorii bezpośrednio przyczynia się do insulinooporności i cukrzycy typu 2. Spożywanie zbyt dużych porcji węglowodanów, białek czy tłuszczy jest jednym z głównych powodów przybierania na wadze – nawet jeśli odżywiamy się zdrowo.

Przybieranie na wadze to powolny proces. Ale każde dodatkowe 100kcl powyżej dziennego zapotrzebowania, po 4 miesiącach kosztuje nas 1 dodatkowy kilogram wagi. Zaś po roku, to 3 nadprogramowe kilogramy. A 100kcl to tylko jeden średni banan.

Czemu nasze porcje rosną?

Wielu z nas jada zbyt duże porcje posiłków. Istnieje wiele powodów tego mechanizmu, z których nawet nie zdajemy sobie sprawy:

  • Talerze obiadowe zwiększyły swój obwód
  • Supermarkety i restauracje oferują coraz większe porcje jedzenia
  • Jedzenie przed telewizorem lub komputerem powoduje że zjadamy więcej
  • Szybkie spożywanie posiłków powoduje, że jemy więcej
  • Zajadamy problemy emocjonalne

Poniżej wyjaśniamy przyczyny tego stanu rzeczy oraz przedstawiamy praktyczne porady jak sobie z tym radzić.

Rozmiar talerza

W ostatnich 60 latach rozmiary zastawy stołowej się zwiększyły się o 30%, wraz z tym zmieniła się także nasza ocena, co jest pojedynczą porcją. Tak więc to co dziś jest porcją obiadową, kiedyś byłoby objadam z sowitą dokładką. A to sprzyja zjadaniu zbyt dużych ilości jedzenia w ramach jednego posiłku.

Aby uniknąć tej pułapki:

  • Podawaj posiłki na talerzach nie większych niż 24 cm.
  • Zrezygnuj z dokładek – mózg potrzebuje około 20 minut aby wysłać sygnał o sytości od momentu zakończonego posiłku.

Aby pomóc diabetykom w kontroli porcji i utracie wagi, Amerykańskie Towarzystwo Diabetologiczne opracowało metodę zwaną talerz diabetyka. Talerz diabetyka jest niezwykle prosty i ma pomóc w kontroli porcji i jednocześnie zapewnić wszystkie składniki odżywcze w posiłku.

Na talerzu powinno się znaleźć

  • Połowa talerza – warzywa niezawierające skrobi (sałata, brokuły, pomidory…)
  • ¼ warzywa skrobiowe i inne węglowodany (ziemniaki, ryż, makaron)
  • ¼ białko (mięso, soja, jajko)

Więcej o talerzu diabetyka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.