Leki Wiadomości

Biotyna – niezbędna cukrzykom, ale i nie tylko

zdjecie-lek-biotyna

Witamina B7 nazywana inaczej biotyną jest wytwarzana przez florę bakteryjną jelit. Jej niedobór objawia się zmianami nastrojów, wypadaniem włosów i bólem mięśni. Biotyna jest również bardzo ważna dla osób cierpiących na cukrzycę. Zmniejszona ilość tej witaminy w organizmie może niekorzystnie wpływać na jego funkcjonowanie.

Dlaczego biotyna jest tak ważna?

Witamina B7 bierze czynny udział w przemianie glukozy, co ma znaczący wpływ na utrzymanie odpowiedniego poziomu cukru we krwi. Wpływa również na prawidłową przemianę materii, ponieważ uczestniczy w syntezie kwasów tłuszczowych. Okazuje się również, że w niektórych przypadkach biotyna może być podawana chorującym na cukrzycę, których organizm nie reaguje na podawana leki, w tym sulfanylomocznik. Biotyna wpływa również na piękny i zdrowy wygląd skóry twarzy i ciała, a także kondycję włosów i paznokci. Odpowiednia jej zawartość ma korzystny wpływ na wzrost i rozwój organizmu.

Kiedy pojawia się niedobór witaminy B7 i jak się objawia?

Zbyt mała ilość biotyny w organizmie pojawia się w przypadku osób, które są sztucznie karmione lub mają bardzo ubogą dietę, a także w sytuacji, gdy organizm z rożnych powodów nie potrafi samodzielnie produkować biotyny. Niedobór jest częstym skutkiem kuracji antybiotykowej.

Zapotrzebowanie na biotynę objawia się zazwyczaj sennością i apatią. Osoba mająca niedobór tej witaminy ma zmienny nastrój, bywa rozdrażniona. Często pojawiają się objawy przypominające choroby psychiczne: halucynacje, stany lękowe czy depresja. Dochodzi także do bólu mięśni, a nawet drętwienia stóp i dłoni. Brak biotyny przyczynia się do wypadania włosów oraz rozdwajania się paznokci. Często powoduje również nadmierne łuszczenie się naskórka oraz zmiany zabarwienia skóry – staje się ona szara i wygląda na zmęczoną.

Jak uzupełnić niedobór?

Oprócz stosowania gotowych preparatów z apteki, można zadbać również o odpowiednią i zbilansowaną dietę. Duże ilości witaminy B7 znajduje się w mięsach, a szczególnie w podrobach, czyli wątrobie i nerkach. Do codziennego me nu powinno włączyć się również wołowinę, wieprzowinę, drób i soję. W mniejszych ilościach biotyna pojawia się w mleku, drożdżach, ciemnym ryżu, oleju rzepakowym i słonecznikowym, w żółtku jaj, w łososiu, nieprzetworzonej mące, pomidorach, burakach, kalafiorach, bananach, arbuzach, brzoskwiniach i melonach.

Przetwarzanie tych produktów powoduje częściową utratę właściwości biotyny, dlatego bardzo często stosowanie preparatów witaminowych z apteki jak https://www.allecco.pl/na-wlosy-skore-paznokcie.html jest zalecane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.